October 21, 2007

Πίνακες του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου (El Greco)


Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού, 1583 - 1584
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 165 x 99 εκ.
Παλαιά Πινακοθήκη, Μόναχο

Η ανάθεση αυτού του πίνακα στο Δομήνικου Θεοτοκόπουλο, που προοριζόταν για τον καθεδρικό ναό του Τολέδου, οφειλόταν στον κληρικό ντον Ντιέγκο ντε Καστίγια. Η σύνθεση είναι τελείως ασυνήθιστη, χωρίς προοπτική, θυμίζοντας έντονα τη βυζαντινή ζωγραφική, τέχνη που είχε σπουδάσει ο ζωγράφος στην Κρήτη. Μέσα σε ένα συνονθύλευμα ανθρώπων, σχεδόν ενοποιημένο από την ομοιομορφία των χρωμάτων, ο Χριστός φωτίζεται φορώντας έναν κόκκινο χιτώνα τον οποίο ένας χυδαίος άνδρας στα αριστερά ετοιμάζεται να τραβήξει. Η απογύμνωση του Χριστού αποτελεί σπάνιο θέμα στη χριστιανική εικονογραφία. Το επεισόδιο δεν αναφέρεται στα τέσσερα αναγνωρισμένα ευαγγέλια, αλλά συμπεραίνεται ότι συνέβη από το εδάφιο σχετικά με τους στρατιώτες που έπαιξαν στα ζάρια το χιτώνα του Χριστού. Το επεισόδιο αυτό καθαυτό περιγράφεται στο απόκρυφο ευαγγέλιο του Νικοδήμου. Το 1587 η αξία του πίνακα εκτιμήθηκε στα 227 δουκάτα, αλλά ο καλλιτέχνης είχε ζητήσει 880 ως αμοιβή (σκηνή που διαδραματίζεται και στην ταινία του Γιάννη Σμαραγδή). Οι παραγγελιοδότες προσπάθησαν να μειώσουν την τιμή, επειδή ο ζωγράφος δεν ακολούθησε πιστά την ευαγγελική περικοπή και προσέθεσε στο Γολγοθά τις τρεις Μαρίες στα αριστερά του έργου.



Η κηδεία του κόμη του Οργκάθ, 1586 - 1588
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 480 x 360 εκ.
Εκκλησία του Αγίου Θωμά, Τολέδο

O πίνακας περιλαμβάνει δύο διακριτές περιοχές. Στο κάτω μέρος της σύνθεσης απεικονίζεται η κηδεία του κόμη, ενώ στο άνω μέρος, που συμβολίζει τον παράδεισο, η ψυχή του μεταφέρεται από έναν άγγελο, έχοντας πάρει τη μορφή ενός παιδιού. Σύμφωνα με ένα θρύλο, τη στιγμή της ταφής τού κόμη εμφανίστηκαν ως εκ θαύματος ο Άγιος Στέφανος και ο Άγιος Αυγουστίνος. Έχει υποστηριχθεί πως ορισμένες μορφές του πίνακα απεικονίζουν επιφανείς προσωπικότητες του Τολέδου. Ειδικότερα, μία από τις μορφές στη δεξιά πλευρά του πίνακα ταυτίζεται με τον Αντόνιο δε Κοβαρούμπιας, συγκρίνοντας με την προσωπογραφία του, την οποία φιλοτέχνησε ο Θεοτοκόπουλος το 1600.
Source: Wikipedia



Οι Άγιοι Πέτρος και Παύλος, 1587 - 1592
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 121 x 105 εκ.
Ερμιτάζ, Αγία Πετρούπολη

Το έργο μπορεί να ενταχθεί στο γενικό πλαίσιο του καλλιτέχνη ζωγραφικής των Αποστόλων (δείτε The Apostles) κατά την παραμονή του στο Τολέδο, αν και παρουσιάζονται δύο Απόστολοι μαζί. Ο πίνακας είναι αριστουργηματικός. Οι μορφές των Αποστόλων εικονίζονται από τη μέση και πάνω και έντονα χρώματα ξεχωρίζοντας από το σκουρόχρωμο φόντο. Η εικονογραφία των μορφών υπακούει στα παραδοσιακά πρότυπα, αν και ο ζωγράφος εισάγει καινοτομίες.
Η παράμερη και υποταγμένη στάση του Αγίου Πέτρου στα αριστερά, καθώς και το υποχωρητικό βλέμμα του, έρχονται σε αντίθεση με τη δυναμικότητα του Αγίου Παύλου, ο οποίος εικάζεται πως πρόκειται για προσωπογραφία του Θεοτοκόπουλου. Ο Άγιος Πέτρος κρύβει το έμβλημά του, το κλειδί, σύμβολο της εξουσίας που του είχε δώσει ο Χριστός. Ο Άγιος Παύλος ακουμπάει το χέρι του πάνω στο βιβλίο, πράγμα που δείχνει τη δύναμη της πειθούς των επιστολών του.



Η Εκδίωξη των εμπόρων από το ναό, 1600
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 106 x 130 εκ.
Εθνική Πινακοθήκη, Λονδίνο

Υπάρχουν διάφορες εκδοχές του θέματος. Το ευαγγελικό επεισόδιο απεικονίζεται από το ζωγράφο ως προαναγγελία της Έσχατης Κρίσης. Ο Χριστός, με μια δυναμική χειρονομία, διαχωρίζει τους αμαρτωλούς στα αριστερά και τους εκλεκτούς στα δεξιά. Ο διαχωρισμός επιτυγχάνεται με την παλαδιανή αρχιτεκτονική του βάθους. Ο Χριστός τοποθετείται μπροστά από την αψίδα της πύλης, ενώ τα ανάγλυφα μεταξύ των κιόνων αντιστοιχούν στις δύο πλευρές της σύνθεσης. Στα δεξιά η θυσία του Ισαάκ προοικονομεί τα Θεία Πάθη. Η επιμήκυνση των μορφών, οι συστροφές των σωμάτων, χαρακτηριστικά στοιχεία της ζωγραφικής του μανιεριστή Ελ Γκρέκο, η έντονη έκφραση δηλώνουν τις επιρροές που δέχτηκε ο ζωγράφος κατά τη μαθητεία του κοντά στο κορυφαίο Τιτσιάνο. Τέλος, από τη σκηνή απουσιάζουν στοιχεία, όπως περιστέρια, πεταμένα νομίσματα, και οι ειδικοί εικάζουν πως γίνεται αναφορά στο κίνημα της Αντιμεταρρύθμισης που είχε σκοπό να εξυγιάνει την Δυτική Εκκλησία από την αίρεση του Λούθηρου.



Ο Λαοκόων, 1610-1614
Ελαιογραφία σε μουσαμά, 137,5 x 172,5 εκ.

Εθνική Πινακοθήκη, Ουάσιγκτον

Το έργο αυτό με το μυθολογικό περιεχόμενο αποτελεί μοναδικό στο ρεπερτόριο του Ελ Γκρέκο. Ο μύθος είναι γνωστός. Ο Λαοκόων, ιερέας του Απόλλωνα στην Τροία, κατασπαράχθηκε από φίδια μαζί με τα παιδιά του, αφού είχε εναντιωθεί στη μεταφορά του Δούρειου Ίππου μέσα στην πόλη της Τροίας. Ο ζωγράφος εμπνεύστηκε από το γλυπτό σύμπλεγμα του Λαοκόωντα που βρίσκεται στη Ρώμη.
Οι ειδικοί διακρίνουν στοιχεία τεχνοτροπίας του Μηχαήλ Άγγελου, ενώ το τοπίο στο φόντο θυμίζει το Τολέδο της Ισπανίας. Το έργο ωστόσο παρέμενε ημιτελές. Όλα τα νευρώδη γυμνά σώματα πλάθονται μέσω φωτός, δημιουργώντας έτσι ρευστά και κυματωειδή περιγράμματα. Αξιοπρόσεκτο είναι το γεγονός πως αυτά τα χαρακτηριστικά υπακούν στους κανόνες του εξπρεσιονισμού. Στα δεξιά μερικά άλλα πρόσωπα παρακολουθούν την τραγωδία. Το ένα από αυτά παρέμεινε ημιτελές και μάλιστα έχει δύο κεφάλια. Πιστεύεται ότι απεικονίζει μία από τις τρεις γυναίκες: Αθηνά, Εύα, Πανδώρα. Φυσικά εδώ διαφαίνεται η αναποφασιστικότητα του ζωγράφου σχετικά με την κλίση της κεφαλής της γυναίκας, αριστερά ώστε να παρατηρεί με τρόμο την τραγωδία ή στραμμένο δεξιά ώστε να μη βλέπει το συμβάν.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

14 σχόλια/comments:

μαριάννα said...

Βρε παιδιά σήμερα μου κάνατε ένα από τα μεγαλύτερα δώρα! Η ανακάλυψη του μπλογκ σας!!!
Ποτέ δε θα πάψουν να με εκπλήσσουν οι νέοι και ποτέ δε πάψω να το φωνάζω: Θέλει πολλή δουλειά να μάθεις να σκέφτεσαι σαν νέος και πολύ κουράγιο και ψυχή για να τους μοιάσουμε!
Τί να πω... έτσι συγκινημένη που είμαι... Αν το μέλλον του κόσμου ήταν σε χέρια σαν και τα δικά σας, εμείς οι παλιοί, θα φεύγαμε δικαιωμένοι, λυτρωμένοι και ήσυχοι!
Τα θερμά μου συγχαρητήρια για την ποιότητά σας, για την παρέα σας, για τις επιλογές σας!
Σας καμαρώνω και θα σας παρακολουθώ συστηματικά, γιατί έχουμε να μάθουμε πολλά.
Έχετε όλη μου την αγάπη και την εκτίμηση!

Μαριάννα

Lorelei Am Rhein said...

Μεγάλος ζωγράφος, είχα την τιμή να θαυμάσω έργα του από κοντά! Πολύ όμορφη ανάρτηση!
Και το Bolero, φοβερό!
Την ταινία, δεν την είδα ακόμα...σύντομα, όμως...

N.Ago said...

Καλώς σας βρίσκω! Εξαιρετικό blog και εξαιρετικές οι πληροφορίες για τον Ελ Γκρέκο.

zouri1 said...

παρα πολυ καλες οι πληροφοριες για τους πινακες.

- said...

λοιπόν, πρώτ'απ'όλα την καλησπέρα μου σ'αυτό το παλάτι...
είχα την τύχη να επισκεφτώ το τολέδο φέτος.
τολέδο και θεοτοκόπουλος ίσον ένα και το αυτό ή κάπως έτσι...
πουθενά αλλού οι πίνακές του δεν είναι τόσο ...
πώς να το πω
τόσο πανοραμικοί όσο εκεί !
είναι σαν να δουλεύει το στημόνι ανάμεσα στον τόπο και τον τύπο
τι να πω
και πιο βασανισμένα χρώματα απ'αυτουνού, δεν έχω ματαδώ
μαξ έρνστ; γκόγια;
σίγουρα πνευματικά του παιδιά.
δεν τα βάφτισε απλώς, τα'χωσε μέσα στο βασανιστήριο των χρωμάτων του και τους εγκλώβισε για πάντα, τον μεν πρώτο τον βασάνισε σαν πτύχωση του μυαλού (αυτός ο γκρέκο την πτύχωση του ρούχου είχε μανία ιερή), του δε άλλου στο φώς αυτό που μόνο του γκόγια, σα μαθητής του γκρέκο στη φωτοσκίαση είναι...

α, και δεν πήγα ακόμη να δω το φιλμ...
είσαστε;

sot said...

Αυτός ήταν (είναι) πράγματι μοναδικός και απέραστος. Σπουδαίο αφιέρωμα.

jimanant said...

abttha,
όντως θα πρέπει να ήταν πολύ ωραία η εμπειρία σου στο Τολέδο.
Όσο για την ταινία την είδα μαζί και με τα άλλα μέλη της συγγραφικής ομάδας της Χουακινα. Αν και δεν είμαι πολύ φαν των κουλτουριάρικών ταινιών αυτή μου άρεσε πάρα πολύ. Σου την προτείνω ανεπιφύλακτα.

Antoine said...

Γητεύτρια,

Σε καλωσορίζω και επίσημα στο αρτίστικο blog μας. Αυτήν την εποχή με συνεπήρε η τέχνη του Ελ Γκρέκο και έτσι του έχω ετοιμάσει αρκετούς σχολιασμούς. Ήδη έχω προσθέσει το "Διαμερισμό των ιματίων του Χριστού" της Παλαιάς Πινακοθήκης του Μονάχου και την "Κηδεία του κόμη του Οργκάθ".
Αν μπορέσω θα προσθέσω κι άλλα σχολιασμένα έργα. Ωστόσο, μπορείς να βρεις πολλους πίνακές του στην ηλεκτρονική πινακοθήκη μας.

Antoine said...

Lucy,

Δεν ξεχνώ τη φωτογραφία του "Πέτρου και Παύλου" του Θεοτοκόπουλου που τράβηξες εντός του Ερμιτάζ το περασμένο καλοκαίρι...

VITA MI BAROUAK said...

Το Σάββατο λέω να πάω στην έκθεση!
Το έργο του που έχω δει στην εθνική πινακοθήκη (μόνιμη έκθεση) είναι μαγευτικό. Ξεχωρίζει με τη μία. Πραγματικά πρωτοπόρος...
Όσον αφορά τη ταινία, θα πάω να την δω αλλά θα κουβαλώ μικρό καλάθι...

balabala bambaluna ( pink, of course ) said...

hallo! hallo!!! πολυ ενδιαφερον το αφιερωμα στον el greco. μια φιλη ειπε οτι η ταινια ηταν ετσι κι ετσι. νομιζω οτι μπορω να περιμενω να τη νοικιασω μετα απο καποιο καιρο. χουακινα! πως εισαι? ελπιζω να εισαι καλα και να διαβαζεις πολυ. θελω να σε ρωτησω κατι, τι σκεφτεσαι, επιθυμεις να σπουδασεις? κατι σχετικο με τις τεχνες η' οχι?
να ειστε καλα και τα 4 παιδια!
balabala bambaluna

balabala bambaluna ( pink, of course ) said...

εκ παραδρομης, αντι για αντουαν εγραψα χουακινα. φιλια αντουαν!

balabala bambaluna ( pink, of course ) said...

ΑΝΤΟΥΑΝ, να σου προτεινω κατι. εχοντας τελειωσει πολτικες επιστημες πηγα στη φιλοσοφικη αθηνων και ειδα τον καθηγητη ιστοριας της τεχνης κ.Ζια για να ρωτησω για μεταπτυχιακα στην ιστορια της τεχνης. εκεινος μου εξηγησε οτι θα πρεπει να δωσω εξετασεις για το μεταπτυχιακο και μου εδωσε 2 λιστες με τα βιβλια που εκρινε απαραιτητα για μια εμπεριστατωμενη προετοιμασια. ολα αυτα το 2002.
ενα απο τα σπουδαιοτερα βιβλια στις λιστες ηταν και το εξαιρετικο "ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΑΣ" του ΕΡΒΙΝ ΠΑΝΟΦΣΚΙ, εκδοσεις ΝΕΦΕΛΗ και σειρα "ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ".
προφανως για σενα θα ειναι σχετικα δυσκολο να το διαβασεις, αλλα θα εχεις μια πρωτη γευση βιβλιων πανεπιστημιακου και οχι λυκειακου επιπεδου. θα σου αρεσουν πολυ και ολα τα θεματα που αναπτυσσει. στο προτεινω ανεπιφυλακτα.
balabala bambaluna

Antoine said...

balabala bambaluna,

Προσπαθώ να είμαι καλά, αλλά ζορίζομαι πολύ. Επίσης, πίστεψε με, έχω διαβάσει πολύ καλύτερο και δυσκολότερο υλικό από σχολικά εγχειρίδια. Έχω καλή βιβλιοθήκη, όχι μόνο από λευκώματα και βιβλία σχετικά με Τέχνες, αλλά και αρχαιοελληνική γραμματεία, καθώς και εξαιρετικές πανεπιστημιακές εκδσόσεις σχετικές με Ιστορία.

Για τις ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΙΚΟΝΟΛΟΓΙΑΣ θα το ζητήσω και θα το επεξεργαστώ. Εσύ το έχεις;

Categories